3. exerciční list – rozpoznat podstatné od nepodstatného

Třetí dopis s podněty k rozjímání

Milí přátelé,

základem křesťanské meditace je rozjímání Písma svatého, Bible jako oné “královské cesty”, po níž k nám Bůh přichází a promlouvá. V rozjímání, k němuž zde zveme, jde o to, aby Boží slovo vstoupilo do hlubších dimenzí našeho lidství a nezůstalo jen na rovině racionálního přijetí. Obrazně řečeno: aby z hlavy sestoupilo do srdce. K tomu je důležitá schopnost se zastavit, cvičit se v postoji přijímání vůči Bohu a soustředění na podstatné věci.

Rád bych Vám zde na úvod nabídl rozjímání nad textem o Ježíšově utišení bouře. Lze na něm totiž dobře ukázat, oč v meditaci jde. Je aktuální v současné situaci, kdy je mnoho lidí spoutáno strachem. A pro mne osobně znamenalo hluboké otevření smyslu meditace Písma.

Biblický text
Když jsem našel vhodné místo a čas a poprosil Boha o jeho přítomnost, pomalu a nahlas přečtu biblický text: Matouš 8,23-27.

Rozjímání
Zkusím si celou scénu představit: dívat se, co kdo dělá; slyšet, co kdo říká; vnímat vůně a zvuky…. Kde je v popsané scéně mé místo? Je nějaké slovo v textu, které mne v tuto chvíli hluboce zasahuje?

Zastavím se u skutečnosti, že Ježíš sice nakonec bouři utiší, ale středem příběhu je něco jiného: Zatímco učedníci jsou zmítáni strachem, Ježíš v klidu spí navzdory bouři. Může v tom být skryta naše zkušenost, že máme někdy pocit, že Ježíš spí, když bychom potřebovali jeho pomoc. Ale vlastním sdělením jsou jeho slova: “Proč jste tak ustrašení, vy malověrní!” Vlastním problémem učedníků není bouře a ohrožení života, ale jejich strach, ohrožení ztrátou důvěry v Boha.

Meditace obrazu
K rozjímání nad tímto příběhem lze doporučit také přiložený obraz z jednoho evangeliáře z přelomu 1. a 2. tisíciletí. Vyjadřuje kontrast mezi zděšenými výrazy učedníků a Ježíšovým pokojným spánkem. Vystavím se tomuto obrazu: Uvědomuji si strach učedníků a to, co z něj znám z vlastní zkušenosti. Ale vlastním předmětem mé meditace je Kristův postoj k dané skutečnosti (nemeditujeme negativní věci!).  

V tomto rozjímání jde o rozlišení podstatného a nepodstatného, přestože obojí je skutečné. Zakusit, že i když na povrchu běsní vlny, v hloubce moře zůstává klid. Pokud se tato skutečnost stala rozjímáním mou vnitřní zkušeností, pak v situaci, kdy mne jako učedníky naplní strach, vynoří se ve mně sama od sebe i ona zkušenost pokoje, převyšujícího každé pomyšlení, vyjádřená v příběhu Ježíšovým klidným spánkem navzdory nepříznivým vnějším okolnostem. V těžkých situcích rozumově zapomenu, co z Písma vím, ale pokud jsem v rozjímání prožil, stalo se to součástí nevědomé složky mé osobnosti, ozve se to samo od sebe.

Meditace výroku
“Buď, bratře, podstatný
vždyť až svět pomine
náhodné odpadne
podstatné zůstane”
(Angelus Silesius)

Modlitba

Pane, (nádech)
udělej ze mne nástroj svého pokoje. (výdech)


Příloha: list k tisku a obraz utišení bouře


meister-des-hitda-evangeliars-evangeliar-der-aebtissin-hitda-von-meschede-szene-der-sturm-auf-dem-meere-06503.jpg
AttachmentSize
3. list.pdf583.06 KB
meister-des-hitda-evangeliars-evangeliar-der-aebtissin-hitda-von-meschede-szene-der-sturm-auf-dem-meere-06503.jpg472.42 KB